آموزش معلم
معصومه استاجی؛ فرهاد غیاثوند
چکیده
هویت ارزشیابی معلم بخش مهمی از هویت حرفه ای و عملکرد معلمان است که اخیراً در تحقیقات زبان دوم/خارجی شتاب گرفته است. با این حال، مسیرهای توسعه آن در پرتو فناوری های دیجیتال در طول زمان، تا به امروز ناشناخته مانده است. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه قصد دارد پویایی هویت ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی را از طریق کارپوشه های الکترونیکی ...
بیشتر
هویت ارزشیابی معلم بخش مهمی از هویت حرفه ای و عملکرد معلمان است که اخیراً در تحقیقات زبان دوم/خارجی شتاب گرفته است. با این حال، مسیرهای توسعه آن در پرتو فناوری های دیجیتال در طول زمان، تا به امروز ناشناخته مانده است. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه قصد دارد پویایی هویت ارزشیابی معلمان زبان انگلیسی را از طریق کارپوشه های الکترونیکی بارگذاری شده در یک وبگاه بررسی کند. بدین منظور، از 22 مدرس زبان انگلیسی تازهکار و با تجربه ایرانی درخواست شد تا مجموعه ای از کارپوشه های الکترونیکی را برای مدت دو ماه در سه مرحله آماده کنند. علاوه بر این، برای به تصویر کشیدن ادراک شرکت کنندگان در مورد هویت ارزشیابی معلم و پویایی آن در پرتو کارپوشه های الکترونیکی، یک مصاحبه نیمه ساختاریافته با 10 معلم زبان انگلیسی برگزار شد. نتایج آزمونهای میانه مستقل تفاوت معنیداری را بین هویت ارزشیابی معلمان تازهکار و با تجربه زبان انگلیسی در سطح 05/0 نشان داد و گروه با تجربه بیشتر تحتتاثیر کارپوشه های الکترونیکی قرار گرفتند. بر اساس آزمونهای فریدمن، به دلیل استفاده از کارپوشه های الکترونیکی، پیشرفتهای قابل توجهی در هویت ارزشیابی معلمان مبتدی از فاز 1 تا فاز 2 و فاز 2 تا فاز 3 مشاهده شد. با این حال، شرکت کنندگان با تجربه از فاز 1 به فاز 2 ارتقاء قابل توجهی نشان ندادند، در حالی که در مرحله 3، بهبود و جهش قابل توجهی در هویت ارزشیابی آنها مشاهده شد. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل موضوعی مصاحبهها نشان داد که هر دو گروه بر این باور بودند که با توجه به قابلیت ایجاد تأمل در شیوه های ارزیابی، کارپوشه الکترونیکی میتواند باعث توسعه هویت ارزشیابی مدرسان شود. در پایان، این مطالعه کاربردهای مختلفی برای معلمان زبان انگلیسی، مربیان معلم، و محققان زبان دوم در رابطه با پویایی هویت ارزشیابی معلم در پرتو کارپوشه های الکترونیکی را ارائه میکند.
آموزش معلم
معصومه استاجی؛ محسن شفقی
چکیده
مقوله ارزیابی مدرسان از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از ارکان اصلی در حرفه ی تدریس مطرح بوده است. در این تحقیق مقوله ارزیابی مدرسان از دیدگاه ارزیابان ایرانی و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد مدرسان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، ادراک ارزیابان زبان انگلیسی نسبت به ارزیابی مدرسان، تمرین های ارزیابی، و سیستم های ...
بیشتر
مقوله ارزیابی مدرسان از دیرباز تا کنون به عنوان یکی از ارکان اصلی در حرفه ی تدریس مطرح بوده است. در این تحقیق مقوله ارزیابی مدرسان از دیدگاه ارزیابان ایرانی و چگونگی تاثیر آن بر عملکرد مدرسان ایرانی زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد. بدین منظور، ادراک ارزیابان زبان انگلیسی نسبت به ارزیابی مدرسان، تمرین های ارزیابی، و سیستم های ارزیابی مورد استفاده، به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفت. پس از انجام مطالعه ی جامع پیشینه ی تحقیق در حوزه ارزیابی مدرسان و تشکیل جلسات مصاحبه با متخصصین این بخش، ۷ مولفه ی ارزیابی مدرسان شناسایی شد. سپس نسخه اولیه پرسشنامه مشتمل بر ۱۰۵ گویه توسط ۳۳۰ ارزیاب که در موسسات مختلف زبان انگلیسی ایران تدریس می کردند در مرحله آزمایشی تکمیل شد. نتایج این تحلیل، با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی، نشان دهنده شاخص بالای پایایی و روایی بود و اثبات کرد که پرسشنامه دارای یک ساختار ۶ مولفه ای می باشد. این ۶ مولفه شامل هدف، محتوا، سیستم ها، روش ها، ادراک و فرآیندها، و پیامد در بحث ارزیابی مدرسان می باشد. متعاقباْ، تحیل عاملی تاییدی داده ها بر روی ۳۶۰ ارزیاب دیگر انجام شد که موید ساختار ۶-مولفه ای پرسشنامه از لحاظ آماری بود و نشان داد که این ساختار برحسب واریانس تصادفی پاسخ شرکت کنندگان به دست نیامده است. نتیجه این مطالعه، ارائه ساختاری جهت تحقیق در حوزه ارزیابی مدرسان زبان بوده و اصول ارزیابی مدرسان را مورد توجه ویژه قرار داده است.